Monday 15 October 2012

SEKADAR BERKONGSI : lihat DALAMAN atau LUARAN


setiap kenalan kita atau sahabat mahupun teman..faktor apakah yang akan anda nilai terlebih dahulu..LUARAN atau DALAMAN..

sekarang ramai hanya lihat LUARAN sahaja..jika rasa luaran baik maka dalaman pun baik..salah anggapan anda..sebenarnya LUARAN baik inilah lebih jahat DALAMANNYA..tetapi bukan semualah..biar dia buruk LUARAN..yang kita nilai hanya DALAMAN..siapa tahu isi tersurat dan tersirat seseorangkan...

tiada siapa tahu???


sekarang orang hanya lihat LUARAN sahaja tak pandang DALAMAN dah..apa itu DALAMAN..DALAMAN ialah hati dan perasaan dia..walaupun seseorang LUARAN nampak jahat tetapi jauh disudut hati mereka..mereka amat prihatin terhadap sesuatu..ada juga LUARAN buruk DALAMAN pun buruk..tapi fikir ke arah positif apa yang mereka telah lakukan untuk kita..

cuba kita fikir orang yang buruk LUARAN selalu kita suruh buat perkara yang orang lain tak nak buat tetapi sebab ada hati dan perasaan DALAMAN itu mereka turut kan..tetapi apabila kita rasa orang itu baik LUARANNYA nak suruh kutip sampah pun kita tidak berani..

jadi fikirlah siapa yang banyak berkorban sebenarnya..baik DALAMAN atau LUARAN..bagi aku..aku pilih kawan yang buruk LUARANNYA tetapi mempunyai DALAMAN yang cukup baik dan jujur..walaupun secara kasar kita lihat yang buruk LUARAN ini amat menjengkelkan dari segi sikap, perangai, percakapan dan sebagainya..tetapi insan inilah paling memahami pelabagai situasi..

berbanding dengan manusia yang hipokrit hanya ingin disanjung atas LUARAN yang baik kononnya...secara tidak langsung manusia ini tidak pernah berasa puas hati apa yang mereka ada..mereka ada perhatian, penghormatan dari orang lain sedangkan yang buruk LUARAN sentiasa dimaki, dikutuk dan dicaci..yang baik LUARAN akan cuba menjatuhkan orang lain sama ada secara sengaja atau tidak..

kita sudah besar..dikurniakan dengan akal fikiran yang sihat lagi baik daripada SANG PENCIPTA..jangan kita nilai dari LUARAN tetapi DALAMAN sekali..bak kata orang putih DONT JUDGE THE BOOK BY ITS COVER (entah betul ke idak hahaha)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...