hahah..ini pendapat aku sepanjang melalui 5 semester sebagai seorang guru pelatih..aku buat pemerhatian dari kawan-kawan aku supaya boleh dijadikan panduan untuk anda semua..jka ada sebarang penambahan bolehlah tambah pada blog anda masing-masing OK..ARASSO!!!!
1. Jangan sesekali buat perkara yang kita kerap buat sebelum ini :
#menonton movie/permainan video/laman sosial dan sbgainya..
kalau yang perempuan kan mereka suka menonton ceria KOEA/DRAMA INDONESIA yang tiada kesudahannya..yang lelaki pula kerap dengan PERMAINAN VIDEO/ANIME dan sebagainya..yang paling parah sekali individu yang 24:7 dengan laman sosialnya kalau boleh DEACTIVE kn akaun laman sosial anda buat sementara waktu
2. Semak tarikh hantar tugasan
3. Cari bahan dahulu selepas menerima tugasan. Kalau dah ada bahan untuk tugasan tak adalah huru hara tugasan kita nanti.
4. Kalau berkumpulan pilih ahli yang satu kepala ataupun hampir-hampir sama landasan dengan kita. Seperti kita ketahui manusia ini pelbagai ragam jadi tak bolehlah nak marahkan. Ada orang suka buat akhir-akhir dan ada juga yang suka buat awal-awal. Jika kita suka buat lambat jadi pilihlah ahli kumpulan seangkatan dengan anda. Kerana anda akan menyusahkah ahli kumpulan anda jika anda kumpulan bersama ahli yang suka menyiapkan awal tugasan.
5. Paling penting sekali printer kita. Selalulah check printer kita ini. Kadang-kadang masa tak nak print assignment elok sahaja. Tapi bila nak print baru lah nak rosak.
ini sahaja nasihat saya untuk sesiapa yang memiliki ciri-ciri diatas semasa melaksanakan tugasan.
ADAKAH SEMUA HIDUP INI TERLALU INDAH BAGI ANDA SEMUA..BAGI AKU..SEKALIPUN ITU MEMORI PAHIT MAHUPUN DUKA..IA TETAP MEMORI TERINDAH BUAT AKU.. KERANA TANPA MEMORI SUKA DAN DUKA..HIDUP AKU TIDAK AKAN SEINDAH SEKARANG..JADI MARI SAMA-SAMA KITA BERKONGSI MEMORI KITA
Saturday, 6 April 2013
Thursday, 4 April 2013
TERIMA HAKIKAT
mungkin ramai yang sukar bukan untuk menerima hakikat..hakikat apakah..jodoh..cinta..persahabatn..perkahwinan dan sebagainya..hakikat apakah yang cuba aku sampaikan???
jika itu semua sudah tiada terimalah bahawa hakikat kita sudah terjadi sebegitu..mungkin sang pencipta merasakan ada yang lebih baik buat kita..jangan menyimpan dendam..buang api kemarahan tersebut dan terima hakikat tersebut..
jika kita tidak boleh menerima hakikat tersebut..itulah yang buat kita sakit sebenarnya..menyalahkan orang lain dan sebagainya..mungkin itu bukan takdir kita bukan jodoh kita..tetapi ada yang lebih baik untuk kita..siapa yang tahu..sebab itu kuasa sang pencipta..
kuatkan semangat dan iltizan dan teruskan hidup..jangan meratapi hakikat tersebut..jadikan perkara yang lepas sebagai pengajaran untuk dijadikan panduan hidup kita..
jika itu semua sudah tiada terimalah bahawa hakikat kita sudah terjadi sebegitu..mungkin sang pencipta merasakan ada yang lebih baik buat kita..jangan menyimpan dendam..buang api kemarahan tersebut dan terima hakikat tersebut..
jika kita tidak boleh menerima hakikat tersebut..itulah yang buat kita sakit sebenarnya..menyalahkan orang lain dan sebagainya..mungkin itu bukan takdir kita bukan jodoh kita..tetapi ada yang lebih baik untuk kita..siapa yang tahu..sebab itu kuasa sang pencipta..
kuatkan semangat dan iltizan dan teruskan hidup..jangan meratapi hakikat tersebut..jadikan perkara yang lepas sebagai pengajaran untuk dijadikan panduan hidup kita..
Sunday, 31 March 2013
JADI DIRI SENDIRI
hahaha..entry kali ini aku nak cerita pasal pengalaman masa cuti..aku suka pakai seluar pendek tapi banyak bulu kaki..aku xsegan pown buat ape nak segan..aku yang pakai kan..sampailah kawan aku ni tegur..tak sangka pulak dia mengidam nk pakai seluar pendek..hahaha..situasinya begini..
si A: kue u xsegan ke pakai seluar pendek..i xberanilah sebab i ada bulu kaki..
aku : lah pakai jer lah..nak malu ape jadahnya..
si A : nanti orang maki macam mana..
aku : yang pakai kau ke dia..itu namanya engkau tak jumpa diri kau lagi..kau masih dalam ketakutan dan hidup dalam bayang kau (nada menyampah)
si A : i tanya saja..janganlah marah..
aku : mna marah geram je bila ada orang hipokrit ni..nak cover baik tapi hati macam gampang tak guna jugakkan..
si A : betul gak kue..sorry soalan bodoh i tadi..
aku : lagi satu kalau diorang cakap jugak..kau balas macam ni "orang yang ada bulu kaki sah2 subur..kau yang xde bulu kaki..kaki licin cam pompuan..kau nie laki ke pompuan" cakap cam 2 ok..
wahai rakyat jelata sekalian jadilah diri sendiri..kau nak herankan pendapat orang lain kenapa..kita cara kita..buat apa kita tiru cara orang tapi kita tak selesa..lain orang lain pemikirannya..lain orang lain cara pembesarannya..lain orang lain cara makannya..sume benda tak sama..sebab manusia sudah tercipta berbeza-beza..
yang kau nak ubah perangai orang tetapi perangai kau sendiri tak baik tak gunakan..kau xrasa ke kau macam menghina diri sendiri kalau kau kutuk orang lain..kalau nak cakap rasa puas kutuk orang..mana kepuasannya..puas sebab dapat carut orang..bodoh namanya..
cermin diri sendir..kau rasa kau selesa dengan cara kau..teruskan abaikan apa orang cakap..kita nie manusia jauh mana kita pergi..jauh mana kita sesat..bila hati kita sudah terbuka..sudah nampak cahaya itu..pasti kita dapat mencari kebenaran siapa diri kita..orang lain yang memperlekehkan kita semua hamba..bukan pemerintah..pemerintah yang yang ESA..dia yang akan menilai..hamba tidak berhak menilai atau memaki hamba..sebab taraf kita sama..
terlalu mengharap..
adakah kita terlalu mengharap..mengharap pada kasih yang tidak kunjung tiba..seperti bertepuk sebelah tangan bukan begitu..sakit sangat hatikan bila terlalu mengharap..sebab kita mengharap satu hubungan yang akan sempurna dengan kehadiran orang yang akan menyempurnakan hidup kita..
salah ke kita mengharap hubungan sebegitu..tidak salah sebenarnya sebab kita cuba menjadi seorang yang setia pada cinta..taat pada cinta..tapi apakan daya bila terlalu mengharp pada sesuatu yang tidak pasti..hati kita pasti akan sakit..sakit bagai dihiris sembilu..ataupun remuk seperti dilanggar..
apakan daya kita hanya mampu merancang tetapi kuasa tuhan yang menentukan..kita hanya mampu merancang..tetapi tugas sang pencipta yang tetapkan sama ada sesuai atau tidak..tetapi kadang-kadang kita terlalu bodoh..kita sahaja yang nampak dia sempurna..tetapi pada orang lain dia hanya insan biasa yang sentiasa melakukan kesilapan..
adakah kita mahu terus mengharap atau berhenti berharap..jawab sendiri..sebab jawapan itu pada kita sendiri..
RINDU
rasanya hampir dua minggu sudah aku tidak melihat wajahnya..senyumnya dan tawanya..rindu aku padanya makin menjadi-jadi..mungkinkah hanya kerna dia insan yang paling aku sayangi..aku mula khuatir jika tidak menerima sebarang perkhabaran daripadanya..
awak janganlah buat saya risau..saya tahu awak pandai jaga diri..sebagai orang yang mengambil berat pasal awak..adakah mustahil bagi saya tidak merisaui awak..awak tidak boleh halang saya dari merisaui awak..sebab awak sebahagian daripada hidup saya..hanya awak dan awak..
saya nak awak selamat dan sentiasa dalam keadaan yang selamat..
Wednesday, 27 March 2013
bukan seorang sahaja..tetapi ada lagi
apa yer pasal entry kali ini..hahah..sah2 la pasal kawan aku juga..awak..awak jangan sedih-sedih..kawan baik hatinya tidak akan berubah walaupun musim sentiasa berubah..ingat kata-kata saya ini awak..dia yang pergi itu bukanlah sahabat sejati awak..tetapi sahabat sejati awak itu ada disekitar awak sahaja..tapi awak yang tidak perasan..
awak tidak perasan sebab awak terlalu mengharapkan dia..kenapa dia..sebab awak rasa awak satu kepala dengan dia hati awak pula sudah serasi bersama dia..bila dia sudah angkat kaki meninggalkan awak..maka dia bukan sahabat sejati sejak awak mengenali dia dari dulu lagi..
awak kena kuat dan tabah..kuatkan semangat awak..kawan hilang pasti ada penggantinya..kalau awak tidak kuat cari saya..sebab saya akan sentiasa ada untuk awak..seperti janji kita dulu..awak ingat tak..kalau awak ingat pasti awak akan cari saya..
kesian pada DIA
siapa DIA itu aku tidak mahu nyatakan..tetapi aku mahu lahirkan rasa simpati aku pada dirinya..ingatlah tidak semua teman istimewa itu akan selama-lamanya menjaga keistimewaan tersebut..tidak semua perkara itu boleh dikongsikan walaupun sebenarnya kita sudah berjanji tiada rahsia dalam perhubungankan..
tapi ingatlah berkongsi rahsia itu bersamanya akan membuat diri engkau disakiti dan dipijak..aku tidak amhu kau terluka..tetapi engkau harus ingat..engkau sahabat aku maka aku juga akan merasai kesakitannya jika engkau disakiti..
tetapi sekarang engkau mengalami kesedihan bukan..sebab aku baca apa yang kau tulis melalui laman sosial kau aku sudah tahu perasaan engkau..engkau harus tabah..tidak semua orang akan menjaga aib kita..bila sudah benci aib kita dicanangnya..aku juga pernah merasainya dan orang lain juga pernah merasainya
ANGIN SYURGA menemani aku
Ku himpun waktu ucapan terindah
terbenam sudah asmara
mesranya siang dan malam
selalu kau tiup kan angin syurga padaku
ku himpun makna kata darimu
harum yang mekar di kebun hati
dan katamu sebuah kota bahagia dan berdiri ..
c/o
sehingga hujung masa
berbisik sendiri dan terbit suara kalbuku
kasihku... tuluskah cintamu
sebuah jawapan ku damba dari bibir mu .. bibir mu
tidakkah kau tahu hidup punya waktu
kasih tersia bukan itu ku mahu
andai kau membisu tentu akhirnya
perpisahan ini akan tetap terjadi
terbenam sudah asmara
mesranya siang dan malam
selalu kau tiup kan angin syurga padaku
ku himpun makna kata darimu
harum yang mekar di kebun hati
dan katamu sebuah kota bahagia dan berdiri ..
c/o
sehingga hujung masa
berbisik sendiri dan terbit suara kalbuku
kasihku... tuluskah cintamu
sebuah jawapan ku damba dari bibir mu .. bibir mu
tidakkah kau tahu hidup punya waktu
kasih tersia bukan itu ku mahu
andai kau membisu tentu akhirnya
perpisahan ini akan tetap terjadi
BETTER SENDIRIAN
entry kali ini bercampur pulak..sebab orang selalu tanya "tengku u xde GF ke" sah2 la aku cakap xde..seban aku masih tidak sedia untuk memahami perasaan orang yang aku cintai..kerana aku khatiri aku akan menyakiti hatinya secara sengaja atau tidak..
jadi lebih baik aku sendirian hadapi hidup ini bersama-sama sahabat yang mampu mengukiri senyuman buatku..membuat ku ketawa..membuat ku menangis..aku lebih rela bersama sahabat ku..bukan kerana pintu hatiku tertutup selama-lamaya buat insan bernama WANITA tetapi aku tidak bersedia..
sama ada orang percaya atau tidak..aku peduli apa..yang tahu apa yang terjadi hanya diri ini dan insan2 yang rapat bersama ku sahaja
jadi lebih baik aku sendirian hadapi hidup ini bersama-sama sahabat yang mampu mengukiri senyuman buatku..membuat ku ketawa..membuat ku menangis..aku lebih rela bersama sahabat ku..bukan kerana pintu hatiku tertutup selama-lamaya buat insan bernama WANITA tetapi aku tidak bersedia..
sama ada orang percaya atau tidak..aku peduli apa..yang tahu apa yang terjadi hanya diri ini dan insan2 yang rapat bersama ku sahaja
Saturday, 23 March 2013
KEAIBAN
memang manusia sekarang tidak pernah puas hati dengan orang lainkan..cemburu dengan kehidupan orang lain..cemburu dengan cara hidup orang lain..cemburu segala-galanya sehingga mahu menjatuhkan orang lain dengan menceritakan keaiban orang lain kepada orang lain..
manusia sebegini rupa sepatutnya sedar diri sikit..setiap orang lain kelebihannya..lain juga kekurangannya..aku pun ada kekurangan sendiri..tetapi kelemahan tersebut aku sorokkan supaya tidak ketara..kenapa perlu buka aib orang..kau tak tahu ke berdosanya berlipat kali ganda bila kita menceritakan dosa orang atau buka aib orang dari dosa orang yang melakukan kesalahan tersebut..
owhh lupa pula..orang yang rajin buka aib ni..dosa sendiri tak pernah sedar..yang mereka nampak hanya dosa orang lain..so no wonder lah kan kalu mereka rajin menjaja cerita orang sana sini..sekali lagi memang sedihlah jumpa insan macam kau..
manusia sebegini rupa sepatutnya sedar diri sikit..setiap orang lain kelebihannya..lain juga kekurangannya..aku pun ada kekurangan sendiri..tetapi kelemahan tersebut aku sorokkan supaya tidak ketara..kenapa perlu buka aib orang..kau tak tahu ke berdosanya berlipat kali ganda bila kita menceritakan dosa orang atau buka aib orang dari dosa orang yang melakukan kesalahan tersebut..
owhh lupa pula..orang yang rajin buka aib ni..dosa sendiri tak pernah sedar..yang mereka nampak hanya dosa orang lain..so no wonder lah kan kalu mereka rajin menjaja cerita orang sana sini..sekali lagi memang sedihlah jumpa insan macam kau..
Subscribe to:
Posts (Atom)