Pentadbiran Umum
1. Membentuk
dan menggerakkan Jawatankuasa Pendidikan Khas Sekolah,
2. Menganggotai Jawatankuasa Kurikulum,
Kokurikulum dan Kewangan peringkat
sekolah,
3. Menyediakan takwim kelas pendidikan
khas bersama dengan guru-guru pendidikan khas; merancang, menyelia dan membantu
perjalanan aktiviti kelas pendidikan khas sepanjang tahun,
4. Memberi taklimat kepada pihak pentadbir
sekolah dan guru-guru tentang pengurusan kelas pendidikan khas,
5. Menyampaikan maklumat dan dapatan
mesyuarat Penyelaras bersama dengan Ketua Unit Pendidikan Khas, Jabatan
Pelajaran Perak kepada pihak pentadbir sekolah dan guru-guru pendidikan khas,
6. Memastikan fail-fail kelas pendidikan
khas seperti berikut diwujudkan dan sentiasa dikemaskini :
6.1. Fail Am Kelas Pendidikan Khas Sekolah,
6.2. Fail Jawatankuasa Pendidikan Khas,
6.3. Fail Maklumat Kelas Pendidikan Khas,
6.4. Fail Mata Pelajaran,
6.5. Fail Laporan Status Program Pendidikan Khas,
6.6. Fail Peribadi Murid Pendidikan Khas,
6.7. Fail Rancangan Pengajaran Individu (RPI)
6.8. Fail Kokurikulum Pendidikan Khas,
6.9. Fail Program Inklusif,
6.10. Fail Disiplin Kelas Pendidikan Khas,
6.11. Fail Stok (Alatan dan Perabot),
6.12. Buku Stok
6.13. Laporan Mingguan Guru Bertugas.
7. Mengadakan perjumpaan bulanan bersama
dengan semua guru pendidikan khas,
8. Menguruskan perjumpaan guru-guru
pendidikan khas dengan ibu bapa murid khas,
9. Mengendalikan aduan ibu bapa
bersama-sama dengan guru-guru pendidikan khas,
10. Merancang,
melaksana dan menyelia Program Inklusif (jika ada),
11. Memastikan
aktiviti kokurikulum kelas pendidikan khas dilaksanakan,
12. Memastikan semua guru dan murid pendidikan
khas berada di perhimpuan pagi pada setiap hari (tertakluk kepada amalan
sekolah dan keupayaan murid pendidikan khas),
13. Penyelaras Kelas Pendidikan Khas Sekolah
Rendah hendaklah menyenaraikan nama murid-murid yang akan meneruskan
persekolahan ke sekolah menengah dan menghantarnya ke Unit Pendidikan Khas,
Jabatan Pelajaran Perak pada bulan Oktober setiap tahun bagi tujuan penempatan,
14. Memastikan semua dokumen berkaitan setiap
murid yang akan menyambung persekolahan ke sekolah menengah dihantar ke sekolah
yang berkenaan,
15. Penyelaras Kelas Pendidikan Khas Sekolah
Menengah bertanggungjawab memastikan borang permohonan murid-murid untuk
melanjutkan pelajaran ke Sekolah Menengah Pendidikan Khas Vokasional atau
Sekolah Menengah Teknik/Vokasional dilengkapkan dan dihantar ke Unit Pendidikan
Khas, Jabatan Pelajaran Perak mengikut tarikh yang ditetapkan dari masa ke
semasa,
Pengurusan Hal Ehwal Guru
1. Mencalonkan nama guru-guru pendidikan
khas belum mengikuti kursus pendedahan pendidikan khas kepada Unit Pendidikan
Khas, Jabatan Pelajaran Perak supaya mereka dapat dihantar berkursus,
2. Memastikan semua guru pendidikan khas
di bawah jagaannya mendapat elaun mengajar kanak-kanak cacat,
3. Memastikan
semua guru pendidikan khas di bawah jagaannya tidak d isalahgunakan oleh pihak sekolah.
Pengurusan Hal Ehwal Murid
1. Memastikan nama murid pendidikan khas
yang baru didaftarkan ke dalam Buku Daftar Kemasukan Murid.
2. Memastikan murid pendidikan khas yang
telah tamat tempoh percubaannya dinilai (bersama dengan semua guru pendidikan
khas) dan keputusannya dicatatkan dalam Lampiran A (Borang Pengesahan
Penempatan) dan seterusnya dihantar ke Unit Pendidikan Khas, Jabatan Pelajaran
Perak,
3. Menghantar permohonan kemasukan dan
pertukaran murid pendidikan khas ke Unit Pendidikan Khas, Jabatan Pelajaran
Perak atau melalui Pejabat Pelajaran
Daerah,
4. Memastikan semua murid pendidikan khas yang
baru didaftarkan dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat,
5. Memastikan permohonan sebarang bantuan
kewangan bagi semua murid pendidikan khas yang layak menerimanya diproses dan
dihantar sebelum tarikh tutup,
6. Memastikan bantuan kewangan yang
diterima untuk murid pendidikan khas diuruskan dengan cekap,
7. Memastikan murid pendidikan khas yang
akan menduduki peperiksaan atau yang diinklusifkan mendapat pinjaman buku teks.
8. Membantu menguruskan permohonan
pertukaran murid sama ada di dalam atau ke luar negeri dan memastikan dokumen
murid ini dihantar ke sekolah barunya.
9. Memastikan murid pendidikan khas yang
tamat persekolahannya diberikan Sijil Berhenti Sekolah.
Pengurusan Data
1. Memastikan data dan laporan status
kelas pendidikan khas dikemaskini dan dihantar kepada Pejabat Pelajaran Daerah
masing-masing sebelum atau pada 10 haribulan setiap bulan,
2. Memastikan sesalinan data dan laporan
status itu disimpan di dalam Fail Laporan Status Program Pendidikan Khas.
Pengurusan Stok
1. Memastikan barangan yang dihantar ke
kelas pendidikan khas oleh Jabatan Pendidikan Khas, Kementerian Pelajaran
Malaysia dan Unit Pendidikan Khas, Jabatan Pelajaran Perak diletakkan di dalam
kelas pendidikan khas,
2. Memastikan Sijil Akuan Penerimaan (SAP)
dilengkapkan sebelum dihantar ke Unit Pendidikan Khas, Jabatan Pelajaran Perak
dalam tempoh 7 hari dari tarikh penerimaan,
3. Memastikan alatan kepunyaan kelas
pendidikan khas tidak disalahgunakan oleh mana-mana pihak,
4. Menyemak
Buku Stok yang disediakan oleh Guru Stok.
Pengurusan Kewangan
1. Memastikan peruntukan PCG kelas
pendidikan khas dituntut sepenuhnya pada awal setiap tahun,
2. Memastikan tuntutan pelarasan
peruntukan PCG kelas pendidikan khas dibuat apabila terdapat pertambahan
bilangan murid pendidikan khas (mengikut syarat pekelilingan kewangan semasa),
3. Membuat Anggaran Belanja Mengurus (ABM)
bersama-sama dengan pihak pentadbir sekolah dan guru-guru pendidikan khas,
4. Menyemak baki peruntukan PCG kelas
pendidikan khas dari masa ke semasa dan memaklumkan kepada semua guru
pendidikan khas,
5. Menyemak status kewangan dan penyata
akaun tabung kelas pendidikan khas yang disediakan oleh bendahari kelas.
Pengurusan Kelas
1. Menyediakan satu peraturan untuk kelas
pendidikan khas dan mendapatkan persetujuan daripada pihak pentadbir sekolah
sebelum diedarkan kepada ibu bapa atau penjaga,
2. Memastikan suasana kelas pendidikan
khas selesa untuk pengajaran dan pembelajaran,
3. Memastikan keperluan alatan pengajaran
dan pembelajaran kelas pendidikan khas mencukupi,
Pengurusan Jadual Waktu
1. Mengadakan mesyuarat dengan guru-guru
pendidikan khas untuk menyediakan jadual waktu yang sesuai dengan opsyen guru
masing-masing.
2. Menyerahkan sesalinan jadual waktu
kepada pentadbir sekolah dan Pejabat Pelajaran Daerah.
Pengurusan Pengajaran & Pembelajaran
1. Menyediakan jadual penyeliaan dan
menyelia pengajaran dan pembelajaran di kelas pendidikan khas dari masa ke
semasa,
2. Memastikan Buku Persediaan Mengajar dan
Rancangan Pengajaran Individu (RPI) sentiasa berada bersama dengan guru
pendidikan khas semasa sesi pengajaran dan pembelajaran dan kedua-dua dokumen
ini hendaklah dikemaskini,
3. Menyemak dan memastikan rekod prestasi
murid dikemaskini sebelum diedarkan kepada ibu bapa atau penjaga,
4. Berhubung dengan Setiausaha Peperiksaan
sekolah untuk mendaftarkan murid pendidikan khas di kelasnya yang berpotensi
untuk menduduki peperiksaan awam,
Pengurusan Diri
1. Menjadi `role-model’ dan menunjukkan
teladan yang baik kepada semua guru pendidikan khas,
2. Memainkan peranan sebagai guru
pembimbing dan kaunseling kepada semua guru pendidikan khas.
No comments:
Post a Comment