Thursday 10 November 2011

KASIH SAHABAT

ramai orang keliru perbezaan antara sahabat dan kawan...sini aku terangkan satu per satu pada korang. menurut profesor dr. mariani ahmad salah seorang pakar psikolgi kanak-kanak di Universti Malaya merangkap mak angkat aku juga, beliau telah menggariskan beberapa panduan perbezaan antara kawan dan sahabat. kawan senang kita cari cari sebab kehidupan seharian kita dikelilingi oleh kawan-kawan yang selalu kita nampak tetapi adakah kita akan nampak mereka sewaktu kita susah, duka mahupun menangis. berbanding dengan sahabat mereka adalah dalam kalangan kawan kita tetapi paling akrab dengan kita. sahabat sentiasa bersama kita sewaktu suka dan duka, gembira mahupun menangis. sahabat adalah insan yang paling ikhlas semasa bersama kita kerana mereka menerima kita seadannya berbanding dengan kawan. sahabat kita akan sentiasa bersabar dengan kerenah kita terutama sikap buruk kita. macam aku memang banyak sikap buruk dari baik tapi aku beruntung ada sahabat yang sentiasa disisi aku.

sahabat tidak pernah lari dari kita berbanding dengan kawan. kawan akan mengelat dari kita sekiranya sesuatu yang tidak kena pada kita. sahabat pula akan sentiasa menegur sikap kita tanpa peduli akan perasaan kita ketika itu. itulah sebenarnya sahabat sejati supaya kita tidak terus melakukan kesilapan mereka akan menegur kita tanpa manghiraukan perasaan kita. itu tandanya mereka sayang pada kita.

dalam kehidupan kita kita tidak lari dari menjalani kehidupan bersahabat ataupun berkawan. tetapi kita perlu ingat kawan ini adalah anggota keluarga kita sekiranya kita sudah menetap bersama mereka. jadi perasaan kita perlu dijaga antara satu sama lain. kerana kawan ini saling melengkapi kehidupan kita kerena merekalah orang paling rapat dengan kita tika itu. hati kawan tidak perlu kita sakiti sebaliknya kita menjaganya. jika telah mengguris perasaan mereka cepat kita menyedari kesilapan kita lalu meminta maaf. kawan mana tidak akan memaafkan kawannya sendiri jika sudah dianggap sebagai ahli keluarga sendiri bukan!!!!

sengaja aku bukan topik ini kerana ada seorang kawan aku sedang dihimpit kebuntuan dalam menyelesaikan masalah sahabat beliau. jadi ambil ini sebagai iktibar dan dijadikan panduan dan pedoman kita. OK...
sekadar perkongsian.

tengok muka sahabat sejati KU...


faris hashim


syahrul azman @ caloi


adzmin adenin


my kekanda adryan shah

1 comment:

  1. bestnye . friendship foerever . hang kena tag . tengok link ni eh .

    http://captainaidzam.blogspot.com/2011/11/tagged-entry-from-si-budak-kurus.html

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...