Thursday 14 March 2013

Bukan Mudah Tau

kenapa tak mudah..mudah memang mudah..susah nya plua sangatlah susah..nak tahu kenapa..dalam banyak jawatan guru..jawatan guru Pendidikan Khas paling susah..nak tahu kenapa..

tiada kesabaran..singkir
tiada kasih sayang..singkir
tiada keprihatinan..singkir

banyak lagi..seorang guru Pendidikan Khas perlu bersifat keibuan tidak kiralah guru lelaki sekali pun..kanak-kanak ini hanya memerlukan perhatian dan kasih sayang kita..itu sahaja yang mereka mahu..mereka tak nak pun duit kita..sebab mereka pun ada elaun Pendidikan Khas..

seorang guru Pendidikan Khas perlu berlapang dada..hati yang lembut..bukannya singa kelaparan..bagi aku mereka ini terlalu istimewa dan sukar dicari..insyallah kalau anak aku kanak-kanak berkeperluan khas..aku jaga anak orang baik..anak aku juga orang akan layan dengan baik..

hargai mereka..pasti mereka akan memudahkan kerja mereka..tak adalah sampai cikgu kene kejar murid keliling bangunan sekolah..main-main cari pelajar sembunyi dekat mana kan..ikhlaskan hati kita menerima mereka dalam kehidupan kita..jangan takut..jangan jijik dengan mereka..

tanggungjawab kita untuk ubah semua itu..kepada busuk menjadi wangi..kepada lemah menjadi kuat..semua itu tanggungjawab kita sebagai guru Pendidikan Khas..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...