Sunday 31 March 2013

JADI DIRI SENDIRI



hahaha..entry kali ini aku nak cerita pasal pengalaman masa cuti..aku suka pakai seluar pendek tapi banyak bulu kaki..aku xsegan pown buat ape nak segan..aku yang pakai kan..sampailah kawan aku ni tegur..tak sangka pulak dia mengidam nk pakai seluar pendek..hahaha..situasinya begini..

si A: kue u xsegan ke pakai seluar pendek..i xberanilah sebab i ada bulu kaki..
aku : lah pakai jer lah..nak malu ape jadahnya..
si A : nanti orang maki macam mana..
aku : yang pakai kau ke dia..itu namanya engkau tak jumpa diri kau lagi..kau masih dalam ketakutan dan hidup dalam bayang kau (nada menyampah)
si A : i tanya saja..janganlah marah..
aku : mna marah geram je bila ada orang hipokrit ni..nak cover baik tapi hati macam gampang tak guna jugakkan..
si A : betul gak kue..sorry soalan bodoh i tadi..
aku : lagi satu kalau diorang cakap jugak..kau balas macam ni "orang yang ada bulu kaki sah2 subur..kau yang xde bulu kaki..kaki licin cam pompuan..kau nie laki ke pompuan" cakap cam 2 ok..

wahai rakyat jelata sekalian jadilah diri sendiri..kau nak herankan pendapat orang lain kenapa..kita cara kita..buat apa kita tiru cara orang tapi kita tak selesa..lain orang lain pemikirannya..lain orang lain cara pembesarannya..lain orang lain cara makannya..sume benda tak sama..sebab manusia sudah tercipta berbeza-beza..

yang kau nak ubah perangai orang tetapi perangai kau sendiri tak baik tak gunakan..kau xrasa ke kau macam menghina diri sendiri kalau kau kutuk orang lain..kalau nak cakap rasa puas kutuk orang..mana kepuasannya..puas sebab dapat carut orang..bodoh namanya..

cermin diri sendir..kau rasa kau selesa dengan cara kau..teruskan abaikan apa orang cakap..kita nie manusia jauh mana kita pergi..jauh mana kita sesat..bila hati kita sudah terbuka..sudah nampak cahaya itu..pasti kita dapat mencari kebenaran siapa diri kita..orang lain yang memperlekehkan kita semua hamba..bukan pemerintah..pemerintah yang yang ESA..dia yang akan menilai..hamba tidak berhak menilai atau memaki hamba..sebab taraf kita sama..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...